Thursday, October 18, 2007

Apple våldtar mig återigen!

Jag har varit med ganska länge inom macintosh. Jag lärde känna datorer först på en Macintosh classic. Några utav de bästa dataspelen jag någonsin spelat har jag spelat på en sådan maskin.
Därefter har min familj haft G3 och slutligen G4. Nu har jag köpt min första egna mac för ungefär samma summa som man köper en begagnad bil för.
Problemet är att jag ständigt känner mig våldtagen utav apple. För att storleken på macbooken är så liten som den är vart apple tvungen att konstruera en egen DVI port, såkallad miniDVI.
För att använda en annan skärm så som tv eller en dataprojektor måste man alltså ha en adapter. Den kostar 245 spänn och är plastig som fasen ser ut att ha kostat 2 spänn att tillverka. Den följer inte med i köpet. Det är första våldtäkten. Jag har varit nöjd genom åren med macarnas driftsäkerhet. Men på senare år har apple allt mer börjat likna microsoft med sina kopieringssäkerhets fasoner. Jag talar om DVD-spelaren i min macbook som är hör och häpna inte regionsfri, det sitter en mjukvara på den som gör att man kan bestämma region 5 ggr sedan är den låst till det man väljer sist. Man kan låsa upp den fyra ggr hos en återförsäljare. Vafan är de för jävla sätt??!!! Man köper en dator som kostar dubbelt så mkt som konkurrentens och vad får man för de? Bara att böja sig fram och tacka och ta emot.

Är så jävla besviken!

No comments: