Thursday, April 3, 2008

Jag vill tillbaka...

För många skulle nog Istanbul tyckas vara en rå och smutsig stad, och visst är den det, det bor över 10 miljoner människor i den. Fatta att de bor så mycket människor på ett ställe.
Staden är nog en av de få städer som gjort ett verkligt intryck på mig. Nu vill jag tillbaka, jag har brevväxlat med en kvinna som bor i staden sedan 10 år tillbaka, hon skulle kunna hjälpa mig att upptäcka den på ett helt nytt sätt. Hon verkar inte vara ute efter att lura mig heller.
Jag vet vad ni tänker, men våran relation är platonisk. Hon är intelligent och kreativ, och hon berättar om hennes kultur på ett sätt som är svårt att förklara.

Tänk att ha en personlig guide, det skulle ta resan till en helt ny nivå. Aldrig behöva chansa med maten utan bara gå på de bästa och mest prisvärda ställena.
Tyvärr så kan min bror inte längre boka Hilton Plaza (troligen det finaste hotellet jag nånsin kommer att bo på) men man får offra sig. Jag funderar seriöst på att resa i sommar.

Den turkiska kulturen har fått mig på knä, jag vill uppleva tukiskhet igen.
Läs här för bilder och små notiser från resan julen 2006:

Istanbul, mon amour

Bli inte besvikna om jag aldrig kommer iväg, för jag är ändå en enkel fattig man.
Ibland drömmer jag om att jag flyger men vaknar upp av det kalla golvet vid min säng.

1 comment:

physalis said...

"Som dröm var den vacker att få" har jag tänkt om otaliga platser på denna jord. Du har i alla fall fått lyckan att få uppleva den där drömplatsen EN gång! Det är inte illa! Men jag hoppas förstås att du kommer få återvända dit igen i sommar eller tids nog.