Sunday, December 23, 2007


Jag drömmer om en vit jul, men litegrann är det som om man inte vågar drömma ens för likt nyår, valborg, midsommar, allhelgonna etc. etc. är firandet förknippat med alkohol. Tror inte många faktiskt funderar på det att för många är julen ett rent helvete. Och det handlar inte bara om barn till alkoholister som längtar till vardagen då föräldrarna är som vanligt och inte påverkade av alkohol. Barn far nog illa av att se sina föräldrar påverkade.
Media pumpar oss fulla med alkohol propaganda dagligen med snapstester och vilket vin man kan dricka till vad. Varför inte bara nöja sig med zeunerts julmust som är troligen världens godaste julmust tillräckligt god åt den kräsnaste av finsmakare.

Gå in på IOGT´s kampanj och läs mer, nästa år kanske du vågar gå emot strömmen.
http://kampanj.iogt.se/sv/om_vit_jul/

1 comment:

Anonymous said...

Jo den där kanske behagliga stressen som snarare var som en orolig mage som kurrade på som ett liten urverk har bytts ut mot att hinna åka till systemet inhandla julspecialiteterna 15% glögg med smak av mango? Glögg spetsat med vaniljvodka? "jamen vadå det är inte som att jag ska bli full jag ska bara dricka glögg med svågern sånt man gör på julafton en stark öl till maten för att fira visa att detta just den här dagen med er är viktig och jag skall totalt slappna av..jag älskar er.." skumt, Har aldrig varit med eller medveten om att folk drack på julafton förens förr förra året och det kändes skumt på jul blir man trött och stockad av fudge prinskorv kalvsylta sill och allt det där och kanske spyr man av all julmust och däckar av alldeles för sen dagen innan med att stressa ihop de sista julklapparna.. sen måste man ju liksom slappna av dra i sig ett järn och bara känna att fan vad jag var värd den.. ikväll ska jag bara släppa allt.. ta det lungt ha det bra skratta ge brorsan en armbåge och ett flin sjunga julsånger i kör akapella fasst inte påtänkt.. dom minsta förstår ingeting ler osäkert och försöker vara med i jul stämningen sitter med ett glas julmust och skålar med de andra sjunger högt och jällt springer runt och latjar HALLÅ HÄR ÄR JAAAAAAG! Sen måste någon stöttas av några andra för att somna i hallen med jackorna som en skön madrass vaknar upp med ett broderat nikemärke ingröpt i pannan..alla är vakna dricker kaffe och knaprar samarin och ipren ungarna springer runt och rullar in sig i julklappspappret ingen orkar protestera alla tar sig för huvudet och påsarna under ögonen skulle rymma en lussebulle i varje.. Nej Julöl snapps.. Har inte förstått det, farmor gjorde en söt och fin drink förra julen den var god man drack bara den var som en godis fruktsoda och sommarvin rose det var mer en bål än någon speciell procent man ville komma åt bara sippra som knäck i flytande form hon kom in som en servertris och balanserade bubblande rosa små champange glas det vart som bara fint det kändes som en handling av kärlek mer.. liksom tanken hon hade stått och gjort den.. blandat.. glasen var doppade i citron och socker..sur kant.. Nej jag förstår inte heller Henrik.. eller jag förstår nog även fasst jag inte vill.. Men jag hoppas själv att julaftorna som skall komma kommer att vara vita till max med så mycket knäck och äcklig alladin choklad att vi spyr och däckar endå. Bara vi vaknar nästa morgon minns allt och bara skrattar lite smått på morgonkvisten slår upp kaffe för det behövs för oredan man inte brydde sig om att städa upp jamen vafan det är ju jul bara en gång om året bry dig inte om disken.. omtanke, folk gör så mycket för varandra det är en tid när folk får möjlighet att hjälpa till klappa någon på axeln och skratta med faster evamarie åt att hennes man inte förstår ett enda dugg av svenska och måste prata engelska och farmor och farfar sm är gammla kan ingen engelska och alla måste liksom ingripa i samtalen mellan dem.. sen dansar Elina och springer runt som en speedad sjunger julsånger med egen påhittade rader och evamaries man fattar ingeting sitter bara och skrattar försiktigt och undrar vad detta land har för konstiga uppfattningar sedan kommer tomten och han blir som nervös.. vad an detta? nej julen är kul för att man kan titta på de andra endel skiner verkligen upp dagens andra dräll och komplikationer och dispyter får ligga under ytan en kväll och jag och min bror slåss inte en enda gång ja förutom när han brottar ner mig i soffan och fiser på mig..men bara för skojs skull sedan skrattar vi och trycker in en näve ostkrokar till.. Jul är inte Jul.. det är liksom bara en öppen dag för att göra sådant man inte gör så ofta skuffa undan allt annat för en dag och bara skratta kallprata och käka omåttliga mängder äcklig mat.. och allt sådant..lutfisk? fyfan en del tradiotener är till för att inte följas.. min bror sa igår med allvar i blicken "Datummärkningar är faktiskt till för att följas"
Shit vad mycket svammel det där blev.. ville som bara säga att jag uppskattade din chargong som fick mig att tänka lite på ikväll alltså.. hoppas du får en bra kväll vad du än hittar på så kan man ju liksom göra vad som helst som man känner för.. det julen borde va till för.. bara njuuuuuta liksom och tänka på jesus förstås..heh.. Vad skulle jesus göra? På julafton brukar jag tänka att jag ska försöka bete mig som jesus.. ha honom som någon slags grundtanke vill som bara krama om alla dom som inte gillar julen alls men som liksom kan vara bitter och förbannad i en månad över allt stök och stå i för att sedan komma inklampande med skitdåliga julklappar köpta på statoil på söndagen och endå kunna ha en bra kväll bjuda på sig själv och bara skratta.. sånt ser jag upp till.. och precis så ska jag göra.. dansa framför släkten till någon gammal carola jävla låt skåla i julmusten och käka så mycket fett att jag somnar i någon slags ångestkoma leka med Joel skitungen längre än vad jag egentligen har tålamod och förstånd till snacka med Sofia 15 åringen som dansar linedance och är 20 år äldre än mig.. få henne att skratta och få henne att fatta att hon är sjukt bra sedan brorsorna busa med dom inte bara skrika och bråka bara sådär småjävlas som vi syskon hellgren kan göra utan att det blir allvarligt...Ibland. Skänka erik volvoslaven uppmärksamhet låta han snacka om sakerna ingen orkar lyssna på.. men han behöver snacka att någon liksom orkar lyssna på hans lumparhistorier han behöver känna sig smart och behövd.. annars sitter han bara nere i sin källare med kartonger och damm överallt och efter 5 timmars uppesittar kväll tar han bilen till jobbet käkar frukost där pass..ringklockan käkar lunch ringer klockan fikar kanske.. ibland bjuder en av hans arbetskolleger honom på fikat och erik bjuder nästa gång så egentligen kunde dom liksom bara köpa sitt eget fika.. men det är inte lika roligt så säger han.. jag har svårt att se något lyckligt i honom.. men jag antar att han är lycklig där ibland med en ny snus och levlat upp i Wow och tjejen sitter brevid eller plockar lite i disken.. Eh, shit Henrik detta blev alldeles för mycket det som bara svindlade iväg.. jag hoppas bara du har någon att såhär ha det bra med ikväll ta en kopp av ditt fina kaffe kanske en latte och titta ur genom fönstret på däckstökhuset och diskutera potenciala ombyggnader av listerna i lägenheten eller dylikt.. kanske ljuslösning i hallen.. du är bra, du kan njuta bra liksom.. Jaja, take care vi synes i december villet något kanske! Kärlek och Respekt och vördnad vårdnad..thats whats about..dags att gå ut.. Äldreomsorgen i kågedalen i ljudfiler.. och morgon diset..myys.